Over de opdrachtgever

NRC is een mediamerk voor de hoger opgeleide Nederlander. NRC Handelsblad is een Nederlandse krant die als avondkrant verschijnt in tabloidformaat. De krant wordt sinds 2015 uitgegeven door het Mediahuis.

De opdracht

Ontwikkel en introduceer een nieuw krantenformat onder het NRC merk dat een nieuwe doelgroep (de internetgeneratie HBO+ 18–39 jaar) aantrekt om de ‘vergrijzing’ van abonnees van NRC Handelsblad tegen te gaan en daarmee de toekomstige exploitatie veilig te stellen.

Mijn rol

Als marketing consultant/marketing manager a.i. was ik samen met de uitgever mede verantwoordelijk voor het ‘launchteam’ van nrc.next en de marktintroductie van nrc.next. Vanuit ‘niets’ moest er ‘iets’ gemaakt en gebouwd worden. Als launchteam kregen we de vrijheid om in nauwe samenwerking met de (hoofd)redactie van NRC Handelsblad en nrc.next een nieuw betaald krantenformat in de markt te zetten. Bladformule, merknaam en -identiteit, positionering, propositie hebben we uitvoering getest in kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek. Ook alle 4 P’s hebben we bepaald voor de marketingstrategie van de lezersmarkt, de advertentiemarkt, de losse verkoop en de Go-2-Market. Voor de lancering heb ik mijn aandeel gehad in de ontwikkeling en executie van de online en offline massa mediale campagnes, de PR/promotie strategie en de nrc.next merkextensies als website, magazines, en events. Uniek in dit traject was de nauwe samenwerking tussen marketing en commercie, iets dat niet vanzelfsprekend is in ‘krantenland’.

Op 15 maart 2006 was de introductie van de ochtendkrant nrc.next een feit, een vlotter geschreven krant met minder formele koppen, minder nieuws, meer duiding en gebruik makend van veel beeld en infographics.

Dit zegt de klant over mij

“Liesbeth is een warme energieke persoonlijkheid, met een sterke ‘can do’-mentaliteit en een uitstekende sociale antenne. Een echte vakvrouw die weet waarover ze praat, een stevige sparringpartner die met vernieuwende inzichten komt en tegelijk ook kritische vragen durft te stellen. Haar drive en enthousiasme heb ik als heel prettig ervaren. Liesbeth gééft energie. Met haar motto ‘kan-niet-bestaat-niet’ is Liesbeth van grote waarde geweest voor het nrc.next-team als geheel en de marktintroductie van nrc.next in het bijzonder.”

Gijsbert van EsAdjunct-hoofdredacteur NRC 2001/2007

Van idee tot resultaat, van business tot consument.
Hoe kan ik jouw organisatie verder helpen?